- Право на отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)";
- Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, … інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
- Право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;
- Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).
мають право:
- подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
- вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
зобов’язані:
- сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
- виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Психологічна служба та соціально-педагогічний патронаж:
- Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню), надання консультативної допомоги батькам, психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування);
- Соціально-педагогічний патронаж здійснюється соціальними педагогами.
1. При встановленні факту або підозрі на наявність булінгу батьки або вчитель повідомляє про це адміністрацію закладу освіти. Заява батьків подається на ім’я керівника закладу освіти;
2. Адміністрація відразу реагує на представлені факти, з’ясовуючи причини;
3. Створення комісії для розгляду факту булінгу:
3.1.Проводиться бесіда класного керівника, практичного психолога з булером та жертвою;
3.2. Бесіда з учнями класу щодо з’ясування причин проявів булінгу;
3.3. Бесіда окремо з булером, з жертвою, їх батьками;
3.4. Відпрацювання навичок поведінки та виведення із стану «жертви», надання рекомендацій усім учасникам розглянутої справи ;
3.5. Узагальнення результатів роботи комісії щодо розгляду випадку, прийняття рішень;
3.6.Інформування відповідні органи з метою прийняття рішення для притягнення до відповідальності згідно з законодавством України.
1. Затвердження і оприлюднення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
2. Розгляд заяв про випадки булінгу (цькування)
3. Видання наказу про проведення розслідування
4. Скликання засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування)
5. Вжиття відповідних заходів реагування
6.Забезпечення виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
7. Повідомлення уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
1. Бути толерантним , ввічливим у спілкуванні з учасниками освітнього процесу;
2. Вміти вислухати, не сперечатися;
3. Вирішувати спірні питання дипломатично, коректно;
4. Не проявляти ніяких видів агресії, грубощів, образ до однокласників, інших учасників освітнього процесу;
5. Не приносити до закладу освіти нічого небезпечного;
6. Користуватися мобільними телефонами, дотримуючись Порядку встановленому в закладі освіти.